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Evaluating early communicative development

The communicative context is a key aspect of development in early childhood ; it is therefore of critical importance to develop instruments for evaluating young children’s competence in communication  and social interaction. The ECSP scale (the acronym for Echelle d’évaluation de la Communication Sociale Précoce – the standardized and adapted French version of the American Early Social Communication Scales, by Guidetti and Tourrette) is one of the most promising tools currently avaible for the evaluation of early social communication in all its complexity. This paper presents the data for the standardization and validation of the ECSP in two different countries (France and Italy), as well as two further studies testing the scale’s effectiveness in evaluating child development in atypical populations (composed of deaf and autistic children, respectively). Overall, we found that the ECSP is an effective tool with rich potential for the evaluation of early communication in both typical and atypical populations.  

Le contexte dans lequel a lieu la communication est un aspect important du développement chez le jeune enfant ; c’est pourquoi il est d’une grande importance de développer des instruments pour évaluer les compétences des enfants en bas âge dans les domaines de la communication et des interactions sociales. L’ECSP (Echelle d’évaluation de la Communication Sociale Précoce – la version française de l’échelle américaine Early Social Communication Scales, standardisée et adaptée par Guidetti de Tourrette) est l’un des outils les plus prometteurs à disposition pour l’évaluation de la communication sociale précoce dans toute sa complexité. Cet article présente les données pour la standardisation et la validation de l’ECSP, récoltées dans deux pays (France et Italie) ainsi que deux autres études dans lesquelles sont testées la validité de l’échelle pour évaluer le développement de deux populations atypiques (composées d’enfants sourds et autistes). En résumé, nos résultats montrent que l’ECSP est un outil valide qui détient un riche potentiel pour l’évaluation de la communication précoce auprès de populations typiques aussi bien qu’atypiques.

Auteur-e-s
Molina Paola
Guidetti Michèle
Thommen Coletti Evelyne
Sala M. N.
Bulgarelli Daniela
Ongari Barbara
Références

Molina, P., Guidetti, M., Thommen, E., Sala, M. N., Bulgarelli, D., Ongari, B., …, & Molteni, M. (2016). Evaluating early communicative development. In EADP (Eds), Proceedings of the17th European Conference on Developmental Psychology, September 8-12, 2015, Braga, Portugal (pp. 103-108). Bologne : Medimond.

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